Leren door vragen: Uit dit boek - Corry B. Brauckman

Title
Ga naar de inhoud

Pesachfeest 2024 - 5784
Het Pesachfeest begint met de Sederavond,
direct gevolgd door het feest van de ongezuurde broden.
Dit jaar gevierd op maandagavond 22 april 2024 tot en met dinsdagavond 30 april 2024  

Pesach - een Pelgrimsfeest  

De Thora vermeldt als tijdsduur voor het Pesachfeest: van de avond van de 14e abib (niesan, maart/april) tot de avond van de 21ste abib (Exodus 12:18). Buiten Israël wordt aan dit feest een dag toegevoegd, zodat het acht dagen telt.

Een nieuw tijdperk
De meeste Joodse feesten herinneren aan de uittocht uit Egypte, maar in het bijzonder het Pesachfeest.
Met Pesach brak voor het volk Israël een nieuw tijdperk aan; niet meer als slaven, maar als ‘vrije’ mensen.
In het vijfde Boek van de Thora, Deuteronomium 16:3b, staat geschreven: ‘… opdat u al de dagen van uw leven de dag van uw uittocht uit Egypte gedenkt.’ De betekenis van ‘vrijheid’ mag niet verloren gaan.

Een mitzwa (gebod)
Het gedenken en vieren van de uittocht uit de slavernij in Egypte is voor het volk Israël een mitzwa (Exodus 12:14 en 17). In Zijn alwetendheid wist de Here God, dat Zijn volk de eeuwen door onbeschrijflijk veel leed en moeilijkheden zou moeten ondergaan. Het gedenken van de uittocht zou Zijn volk kracht geven om te doorstaan: vervolgingen, antisemitisme, kruistochten, inquisitie, pogroms en holocaust.

In de synagoge wordt gelezen
Op de Sjabbat van het Pesachfeest leest de Koré, om de voorleescyclus niet te verstoren, de voorgeschreven lezing uit de Thora. Vervolgens wordt uit de profeten gelezen het gedeelte waar de Here God de profeet Ezechiël visionair naar een dal vol dorre doodsbeenderen bracht (Ezechiël 37:1-14).
In het jaar 593 voor Christus (Ezechiël 1:1-3) was Ezechiël door de Here God tot profeet geroepen.

Doodsbeenderen
Een dal vol dorre doodsbeenderen! Treffender had de Here God het niet kunnen zeggen. Dit dal laat de gevolgen zien van het handelen van de volkeren tegen het volk Israël (Zacharia 1:15). ‘Mensenkind’, sprak de Here God: ‘Kunnen deze beenderen weer leven?’ ‘U weet het’,  antwoordde de profeet. Dit was geen makkelijk praten van hem, maar zijn geloof en vertrouwen in de Here God. De Here God sprak: ‘Profeteer over hen en zeg tot hen: ‘Dorre doodsbeenderen hoort het Woord van de Here God’.’ Horen! Luisteren! Gehoorzamen! Dorre doodsbeenderen kunnen dit niet. Toch profeteerde Ezechiël tot hen. De Here God gebood het hem immers. Voor Hem is niets onmogelijk. Dorre doodsbeenderen zijn voor Hem niet het eindstation. Vervolgens moest Ezechiël profeteren: ‘Zo spreekt de Here God tot deze beenderen: ‘Zie, Ik zal spieren op u leggen, vlees op u doen komen, u met een huid overtrekken en geest in u brengen, zodat u herleeft; en u zult weten, dat Ik de HERE ben’.’  
Voor zijn ogen zag Ezechiël het gebeuren: de dorre doodsbeenderen kregen spieren…, er kwam vlees op…, een huid... Maar…, het waren levenloze lichamen.
‘Profeteer’, sprak de Here God: ‘Zo zegt de Here God: ‘Kom van de vier windstreken, o geest, en blaas in deze gedoden, zodat zij herleven’.’ Ezechiël gehoorzaamde. Als zichtbaar bewijs dat de levensgeest, verwekt door de Heilige Geest in hen was gekomen, gingen zij op hun voeten staan. Hun aantal was als het getal van een geweldig groot leger.
De Here God sprak: ‘Deze beenderen zijn het hele huis Israël. Zíj zeggen: ‘Onze beenderen zijn verdord, onze hoop is vervlogen; het is met ons gedaan’.’ En weer moest de profeet Ezechiël profeteren: ‘Zo zegt de Here God: ‘Zie, Ik open uw graven en zal u uit uw graven doen komen, o Mijn volk, en u brengen naar het land    Israël’.’  

De opstanding
Na 2000 jaar verstrooiing over de hele wereld, zien wij het gebeuren: de Joden, over heel de wereld verspreid, keren terug naar het land Israël.
Vervolgens moest Ezechiël profeteren: ‘Ik zal mijn Geest in u geven, zodat u herleeft.’ Dit heeft nog niet plaatsgevonden. Toch zal het gebeuren, want de Here God heeft het gesproken. Met andere woorden: tijdens het Pesachfeest leest men in de synagoge over ‘de opstanding’ van het volk Israël uit de lichamelijke en geestelijke dood.

Het Pesachfeest en het christelijke Paasfeest
Pesach is een Hebreeuws woord en betekent: voorbijgaan. Op het Pesachfeest wordt onder meer gedacht aan de verderfengel. Deze engel trok bij de 10e plaag door het land Egypte. Overal ging hij de huizen binnen om de oudste zoon te doden. Maar waar hij het bloed van een geslacht, gaaf, éénjarig mannelijk lam zag aangebracht, aan de bovendrempel en beide deurposten van een woning, ging hij voorbij. Met andere woorden: aan deze huizen ging ‘de dood’ voorbij.  

In het jaar 33, op het Pesachfeest, was Jeruzalem vol Joodse pelgrims. Uit alle windstreken waren de Joden gekomen om hun pesachlam in de Tempel te laten slachten. Overal was het geblaat van de lammeren te horen. Het Lam van God, de Here Jezus, Gods eniggeboren Zoon (Johannes 1:29 en 36) werd toen eveneens geslacht (gekruisigd) op Golgotha (Jesaja, hoofdstuk 53). Daar leed en stief Hij als de zondeloze Zoon van God voor zondaren (2 Korintiërs 5:21).
Door te sterven overwon Hij de dood. Door Zijn dood is ons leven bij het sterven geen doodlopende weg, maar een doorlopende weg: van tijd naar eeuwigheid (Daniël 12:2).
De sleutels van de dood en het dodenrijk?! Ze waren in de handen van Gods tegenstander, satan. Maar dat is verleden tijd. De sleutels zijn in de Handen van de Overwinnaar van de dood, de Here Jezus (Openbaring 1:18). Wie in Hem gelooft zal leven, ook al is hij gestorven (Johannes 11:25).

Overeenkomst
Het Pesachfeest en het christelijke Paasfeest hebben onder meer als overeenkomst: het gedenken aan het voorbijgaan van de dood! Het Pesachlam is geslacht! Achter het Bloed van het Lam zijn we veilig! ‘Eeuwig dank, Vader, Zoon en Heilige Geest!’

Reageren? Zie contact.

Terug naar de inhoud